Kinesisk matlagning:)

Igår va vi i köket och lagade kinesisk mat, spännande va!! Gott blev det också:)

Vi delades upp i grupper och maträtter lagades från alla fyra kök: nord, öst, väst och syd.

Jag, Ellen och Ylva va grupp syd. Vi fick laga: Tio skatters soppa, alltså en massa grönsaker, jumboräkor, kryddor, svamp, nudlar osv osv. Samt pilgrimsmusslor med kinesiska grönsaker:)

Andra rätter till måltiden va: Jiaozi, peking anka, mandarinpannkakor, Shanghai-style five-willow fisk, Yangzhou stekt ris med räkor, ängade vegetariska risrulader, sichuan-strimlad biff och fruktsallad i vattenmelonskål. Till detta olika dippsåser.

Tyckte vi lyckades riktigt bra, min favorit blev biffen, mums!



Idag har PM 1 lämnats in och vi har haft föreläsning om Sensorik och hälsa. Pratade om våra olika sinnen: Känsel, hörsel, syn, doft och smak. Vi gick in extra på smak då vi bla fick göra ett grundsmakstest. Smakade på 24 olika lösningar märkta med koder 1-24. Därefter utan att veta skulle vi gissa om det va sött, salt, surt, beskt, umami eller vatten. Ganska svårt faktiskt, speciellt när det bara va pyttelite exempelvis sött i. Hade alla rätt då jag gissade på salt och surt, för de kändes tydligare tyckte jag, eller minna smaklökar kände igen dom smakerna bra:)

Nu har jag städat lite, plockat fram julstjärnan och har en massa tända ljus, myyyys! Snart ska jag gå över till Ellen och äta godsaker och dricka julmust:)


PussåKram

Kommentarer
Postat av: Mamma o Pappa

Hej!

Vilken god mat ni ser ut att laga, ser ut precis som det vi äter här i Asien.Du kanske kan laga sån mat till oss när vi kommer hem, om vi längtar tillbaka till de asiatiska smakerna. Kram mamma & pappa

2010-11-27 @ 15:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0